R48 u Nošovic (směr Český Těšín)
 
Silnice I/48 před Palačovem (směr Nový Jičín)
 
 
 
 
 
Ředitelství silnic a dálnic vydává informační publikaci o rychlostní silnici R48. Tato komunikace na severní Moravě je provozována u Bělotína a mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem, další úseky jsou momentálně ve výstavbě. 

 

 
 
 

 

Trasa s popisem

Bělotín – Frýdek-Místek – Český Těšín – Polsko

 

  • Bělotín – dálniční křižovatka D1–R48
    • návaznost
      • D1: Lipník n. B. – (Přerov – Hulín) – Vyškov – Brno – Praha
      • dále R35: Olomouc – Mohelnice – (Moravská Třebová – Hradec Králové) – Turnov – Liberec
      • (D1: Ostrava – Polsko)
  • konec přerušení (jako R48, Bělotín – Frýdek-Místek)
  • Frýdek-Místek – (dálniční křižovatka R56–R48)
    • návaznost
  • Český Těšín, Chotěbuz/Boguszowice – hranice s Polskem
    • návaznost
      • polská rychlostní silnice S1: Katowice
Délka rychlostní silnice
  • 74 km (24 km v provozu, 50 km v přípravě)
Mapy
Fotogalerie
Video
Intenzita dopravy
  • plánovaná max. 25 tis. aut./24 h
  • střed. 15 tis. aut./24 h (2005)
Kategorie
  • Bělotín, přivaděč: R 24,5/100
  • Bělotín, obchvat: R 24,5/100
  • Bělotín – Rybí: R 25,5/120, R 25,5/100, R 25,5/80
  • Rybí – Frýdek-Místek: R 25,5/120
  • Frýdek-Místek, obchvat: R 25,5/120
  • Frýdek-Místek – Žukov: R 22,5/100
  • Žukov – hranice s Polskem: S 22,5/100

 

Vývoj rychlostní silnice

Tato rychlostní silnice v budoucnu nahradí stávající silnici I/48, která je významným spojením zejména pro dálkovou přepravu (do Polska přes hraniční přechod Chotěbuz). Rovněž tvoří do doby zprovoznění dálnice D1 (projekt D47) ve své části dnes jedinou kapacitní spojnici Ostravy s dálniční sítí. Technický stav a šířkové parametry stávající silnice I/48 jsou pro dnešní dopravní požadavky již nevyhovující. Část od Bělotína po Rychaltice je v parametru čtyřpruhu bez středního dělicího pásu, což mělo za následek sérii tragických nehod. Situace byla vyřešena v letech 2002 – 2003 osazením lanových svodidel. Ta byla motoristy přijata rozpačitě, ale statistiky nehodovosti potvrzují, že jejich realizace měla smysl.

Vedle dálnice D2 (Brno – Bratislava) a plánované rychlostní silnice R49 (Zlín – Púchov) tvoří R48 také část třetího kapacitního spojení mezi ČR s Slovenskem. Spolu se silnicemi I/68 a I/11 tvoří dopravní vazbu mezi Frýdkem-Místkem a slovenskou Žilinou. Silnice I/11 je postupně modernizována a silnice I/68 bude v brzké době kompletně přestavěna na čtyřpruhovou směrově dělenou silnici. V rámci stavby Tošanovice – Žukov byla R48 v místě budoucí křižovatky se čtyřpruhovou I/68 postavena již včetně odbočovacích a připojovacích pruhů.

V současnosti jsou v provozu dva ucelené úseky R48. První, cca 4,5 km dlouhý, propojuje stávající čtyřpruhovou silnici I/48 s dálnicí D1 (projekt D47) a zároveň vytváří obchvat Bělotína, zprovozněn byl v letech 2007 a 2008. Druhý, 25 km dlouhý, provozovaný úsek spojuje Frýdek-Místek s Českým Těšínen, respektive s polskou rychlostní silnicí S1 směr Katowice. Byl zprovozněn v letech 1995 – 2007. Posledních 5 km R48 tvořících obchvat Českého Těšína a napojení na polskou S1 není označeno jako rychlostní silnice. Úsek mezi Dobrou a Českým Těšínem má jako jedna z mála rychlostních silnic v ČR cementobetonový povrch.

Výstavba zbývající části mezi Bělotínem a Frýdkem-Místkem je rozdělena na tři samostatné stavby, přičemž další dva úseky jsou součástí staveb přilehlých silnic I. třídy a dva mosty na stávající silnici I/48 jsou již postaveny tak, že se beze změny stanou součástí R48. Návaznost jednotlivých úseků je následující (uvedené délky se vztahují k R48):

  • Stavba R48 Bělotín, přivaděč (2,4 km). Úsek bude zprovozněn v listopadu 2008.
  • Stavba R48 Bělotín, obchvat (2,1 km). Úsek je v provozu od 2007.
  • Stavba R48 Bělotín – Rybí (část, cca 5 km). Úsek mezi stávajícím obchvatem Bělotína a stávající MÚK Dub.
  • Stavba I/35 Palačov – Lešná (cca 3,7 km). Úsek mezi stávajícími MÚK Dub a MÚK Palačov. Stavba zahrnuje i novou MÚK s přeloženou 4pruhovou silnicí I/35.
  • Stavba R48 Bělotín – Rybí (část, cca 8 km). Úsek mezi stávajícím MÚK Palačov a estakádou v Novém Jičíně.
  • Estakáda Nový Jičín (376 m). Původní most z roku 1980 byl v letech 2005 – 2007 zrekonstruován. Byl mírně rozšířen a do středu bylo umístěno betonové svodidlo. Estakáda tak má v každém směru dva pruhy oddělené od protisměru. Jedná se o konečný stav, R48 zde bude bez odstavných pruhů.
  • Stavba R48 Bělotín – Rybí (část, cca 3,8 km). Úsek mezi estakádou v Novém Jičíně a křižovatkou silnic I/48 a II/482.
  • Stavba R48 Rybí – Rychaltice (část, 5,6 km). Úsek mezi křižovatkou silnic I/48 a II/482 a budoucí MÚK Příbor-západ.
  • Stavba I/58 Příbor – obchvat (1,5 km). Jedná se výstavbu MÚK Příbor-západ a rekonstrukci části silnice I/48 na parametry rychlostní silnice.
  • Stavba R48 Rybí – Rychaltice (část, 6 km). Úsek mezi budoucí MÚK Příbor-západ a Rychalticemi.
  • Rychaltice, přemostění (109 m). V roce 2000 byl v rámci stavby Rychaltice MÚK postaven most přes řeku Ondřejnici a silnici II/486 v kategorii R 22,5. Jedná se o konečný stav, most nebude přestavěn.
  • Stavba R48 Rychaltice – Frýdek-Místek (7,1 km).

Zřejmě nepalčivějším problémem R48 je stále oddalovaná stavba obchvatu Frýdku-Místku, kde se zahájení výstavby neustále opožďuje z důvodu různých odvolání občanských sdružení.

Hraniční most v Chotěbuzi mezi ČR a Polskem byl zprovozněn kolem roku 1990 jako dvoupruhová silnice. V současnosti se nepředpokládá jeho brzké doplnění či přebudování na standard rychlostní silnice.

Novinky z R48 – archiv informací ze stránky Novinky

Jednotlivé stavby

 

Bělotín, přivaděč

  • délka: 2,354 km
  • kategorie: R 24,5/100
  • zahájení výstavby: 26. 11. 2004
  • zprovoznění: 25. 11. 2008

Přivaděč je součástí stavby 4704 Lipník nad Bečvou – Bělotín dálnice D1.

Bělotín, obchvat

  • délka: 2,140 km
  • kategorie: R 24,5/100
  • výjezdy: Bělotín (km 2), Bělotín-východ (km 3)
  • zahájení výstavby: 12. 5. 2004
  • zprovoznění: 2. 8. 2007

Součástí stavby je také přeložka silnice I/47 v délce 900 m a 580 m dlouhá estakáda přes rybník a železniční trať.

Bělotín – Rybí

  • délka: 17,400 km
  • kategorie: R 25,5/120, R 25,5/100, R 25,5/80
  • předpokládané zahájení výstavby: srpen 2010

Jedná se o přestavbu stávající směrově nerozdělené silnice postavené v kategorii S 15/100 na čtyřpruhovou směrově rozdělenou rychlostní silnici. Úsek rychlostní silnice R48 Dub – Palačov v délce cca 3,4 km bude součástí připravované stavby silnice I/35 Lešná – Palačov.

Probíhá územní řízení a je dokončována dokumentace pro stavební povolení. Rozpočtové náklady by se měly pohybovat kolem 3 miliard korun.

Rybí – Rychaltice

  • délka: 12,977 km
  • kategorie: R 25,5/120
  • předpokládaná realizace: srpen 2010 – květen 2013

Jedná se o přestavbu stávající směrově nerozdělené silnice postavené v kategorii S 15/100, resp. S 16,5/100 na čtyřpruhovou směrově rozdělenou rychlostní silnici. Vozovka R48 je navržena s cementobetonovým krytem. Budou zrušeny MÚK Libhošť, Borovec, Příbor-sever a Hájov, MÚK Příbor-východ bude přestavěna. V rámci stavby silnice I/58 Příbor – obchvat bude na R48 vybudována nová MÚK Příbor-západ.

Bylo vydáno územní rozhodnutí a je dokončována dokumetace pro stavební povolení. Náklady na výstavbu budou cca 3,3 miliardy korun.

Rychaltice – Frýdek-Místek

  • délka: 7,137 km
  • kategorie: R 25,5/120
  • MÚK: Rychaltice
  • předpokládané zahájení výstavby: březen 2009
  • předpokládané zprovoznění: prosinec 2011
  • předpokládaná realizace: 2009 – 2012

Součástí stavby je také přesypaný tunel délky 160 m a doprovodná komunikace délky 3,089 km, vozovka R48 je navržena s cementobetonovým krytem.

Bylo vydáno územní rozhodnutí a stavební povolení pro rozhodující počet stavebních objektů, případně v současné době probíhají stavební řízení. Je k dispozici zadávací dokumentace stavby a majetkoprávní činnost je před dokončením. Náklady na výstavbu jsou plánovány na cca 2,9 miliardy korun.

Frýdek-Místek, obchvat

  • délka: 8,566 km
  • kategorie: R 25,5/120
  • MÚK: Lysůvky, Olešná (R56–R48), Frýdek-Místek
  • předpokládaná realizace: 2009 – 2013

V listopadu 2007 zamítl krajský úřad odvolání proti územnímu rozhodnutí, byla zpracována dokumentace pro stavební povolení. Skutečný termín zahájení stavby je závislý na průběhu správních a právních řízení. Majetkoprávní činnost byla v současné době přerušena, tím byla přerušena i příprava podkladů pro stavební řízení. Náklady na výstavbu jsou plánovány na cca 4 miliardy korun.

Frýdek-Místek – Dobrá

  • délka: 5,623 km
  • kategorie: R 22,5/100
  • výjezdy: Frýdek (km 46), Dobrá (km 51)
  • zahájení výstavby: 25. 6. 2002
  • zprovoznění: 26. 10. 2004

Dobrá – Tošanovice

  • délka: 6,880 km
  • kategorie: R 22,5/100
  • výjezdy: Horní Tošanovice (km 59)
  • zahájení výstavby: 20. 5. 2004
  • zprovoznění: 31. 10. 2006

Na stavbě je plánována výstavba MÚK Nošovice (km 54). Jedná se o výstavbu mimoúrovňové křižovatky, připojující strategickou průmyslovou zónu Nošovice na R48. Délka úpravy větví křižovatky v kategorii S 9,5/50 činí 1,130 km. Náklady na výstavbu budou cca 377 milionů korun, realizace se předpokládá od června 2009 do srpna 2010. Na stavbu byla dokončena dokumentace pro stavební povolení. Dodatečně byl uplatněn požadavek Ministerstva životního prostředí na posouzení vlivů stavby na životní prostředí (EIA). ŘSD ČR bylo připraveno zahájit stavbu již ve 2. pololetí roku 2007, avšak nutnost provedení celého procesu posouzení vlivů stavby na životní prostředí, který pro přístupové komunikace při projednávání průmyslové zóny Nošovice nebyl proveden, zahájení realizace zdrží. Pozemky potřebné pro realizaci stavby zajišťuje Krajský úřad Moravskoslezského kraje. U některých pozemků je předpoklad vedení vyvlastňovacího řízení, což vyvolává zdržení realizace dotčených objektů. V současné době je, po doplnění dokumentace, prováděno posouzení dokumentace EIA.

Tošanovice – Žukov

  • délka: 7,850 km
  • kategorie: R 22,5/100
  • zahájení výstavby: 4. 4. 2005
  • zprovoznění: 29. 11. 2007

Součástí stavby je také estakáda přes řeku Stonávku o 13 polích a délce 728 m.

Český Těšín – Žukov III. stavba

  • délka: 1,200 km
  • kategorie: S 22,5/100
  • výjezdy: Český Těšín (km 70)
  • zahájení výstavby: červen 2004
  • zprovoznění: 29. 11. 2007

Úsek není označen jako rychlostní silnice.

Český Těšín – Žukov II. stavba

  • délka: 1,740 km
  • kategorie: S 22,5/100
  • výjezdy: Český Těšín (km 71), Český Těšín
  • zahájení výstavby: 20. 9. 2001
  • zprovoznění: 31. 7. 2004

Úsek není označen jako rychlostní silnice.

Český Těšín – Žukov I. stavba

  • délka: 2,200 km
  • kategorie: S 22,5/80
  • výjezdy: Český Těšín
  • zahájení výstavby: 1995
  • zprovoznění: 1. 1. 1997

Úsek není označen jako rychlostní silnice.

 

Foto z R48 (by ceskedalnice.cz)

/album/foto-z-r48-by-ceskedalnice-cz-/estakadu-si-lze-prohlednout-i-pri-jizde-pendolinem-cestou-z-resp-do-ostravy-jpg/ /album/foto-z-r48-by-ceskedalnice-cz-/pohled-smer-lipnik-n-b-na-zacatek-obchvatu-levy-jizdni-pas-jpg/ /album/foto-z-r48-by-ceskedalnice-cz-/pohled-smer-lipnik-n-b-na-zacatek-obchvatu-pravy-jizdni-pas-jpg/