Trasa s popisem |
Bělotín – Frýdek-Místek – Český Těšín – Polsko
|
---|---|
Délka rychlostní silnice |
|
Mapy | |
Fotogalerie | |
Video | |
Intenzita dopravy |
|
Kategorie |
|
Vývoj rychlostní silnice
Tato rychlostní silnice v budoucnu nahradí stávající silnici I/48, která je významným spojením zejména pro dálkovou přepravu (do Polska přes hraniční přechod Chotěbuz). Rovněž tvoří do doby zprovoznění dálnice D1 (projekt D47) ve své části dnes jedinou kapacitní spojnici Ostravy s dálniční sítí. Technický stav a šířkové parametry stávající silnice I/48 jsou pro dnešní dopravní požadavky již nevyhovující. Část od Bělotína po Rychaltice je v parametru čtyřpruhu bez středního dělicího pásu, což mělo za následek sérii tragických nehod. Situace byla vyřešena v letech 2002 – 2003 osazením lanových svodidel. Ta byla motoristy přijata rozpačitě, ale statistiky nehodovosti potvrzují, že jejich realizace měla smysl.
Vedle dálnice D2 (Brno – Bratislava) a plánované rychlostní silnice R49 (Zlín – Púchov) tvoří R48 také část třetího kapacitního spojení mezi ČR s Slovenskem. Spolu se silnicemi I/68 a I/11 tvoří dopravní vazbu mezi Frýdkem-Místkem a slovenskou Žilinou. Silnice I/11 je postupně modernizována a silnice I/68 bude v brzké době kompletně přestavěna na čtyřpruhovou směrově dělenou silnici. V rámci stavby Tošanovice – Žukov byla R48 v místě budoucí křižovatky se čtyřpruhovou I/68 postavena již včetně odbočovacích a připojovacích pruhů.
V současnosti jsou v provozu dva ucelené úseky R48. První, cca 4,5 km dlouhý, propojuje stávající čtyřpruhovou silnici I/48 s dálnicí D1 (projekt D47) a zároveň vytváří obchvat Bělotína, zprovozněn byl v letech 2007 a 2008. Druhý, 25 km dlouhý, provozovaný úsek spojuje Frýdek-Místek s Českým Těšínen, respektive s polskou rychlostní silnicí S1 směr Katowice. Byl zprovozněn v letech 1995 – 2007. Posledních 5 km R48 tvořících obchvat Českého Těšína a napojení na polskou S1 není označeno jako rychlostní silnice. Úsek mezi Dobrou a Českým Těšínem má jako jedna z mála rychlostních silnic v ČR cementobetonový povrch.
Výstavba zbývající části mezi Bělotínem a Frýdkem-Místkem je rozdělena na tři samostatné stavby, přičemž další dva úseky jsou součástí staveb přilehlých silnic I. třídy a dva mosty na stávající silnici I/48 jsou již postaveny tak, že se beze změny stanou součástí R48. Návaznost jednotlivých úseků je následující (uvedené délky se vztahují k R48):
- Stavba R48 Bělotín, přivaděč (2,4 km). Úsek bude zprovozněn v listopadu 2008.
- Stavba R48 Bělotín, obchvat (2,1 km). Úsek je v provozu od 2007.
- Stavba R48 Bělotín – Rybí (část, cca 5 km). Úsek mezi stávajícím obchvatem Bělotína a stávající MÚK Dub.
- Stavba I/35 Palačov – Lešná (cca 3,7 km). Úsek mezi stávajícími MÚK Dub a MÚK Palačov. Stavba zahrnuje i novou MÚK s přeloženou 4pruhovou silnicí I/35.
- Stavba R48 Bělotín – Rybí (část, cca 8 km). Úsek mezi stávajícím MÚK Palačov a estakádou v Novém Jičíně.
- Estakáda Nový Jičín (376 m). Původní most z roku 1980 byl v letech 2005 – 2007 zrekonstruován. Byl mírně rozšířen a do středu bylo umístěno betonové svodidlo. Estakáda tak má v každém směru dva pruhy oddělené od protisměru. Jedná se o konečný stav, R48 zde bude bez odstavných pruhů.
- Stavba R48 Bělotín – Rybí (část, cca 3,8 km). Úsek mezi estakádou v Novém Jičíně a křižovatkou silnic I/48 a II/482.
- Stavba R48 Rybí – Rychaltice (část, 5,6 km). Úsek mezi křižovatkou silnic I/48 a II/482 a budoucí MÚK Příbor-západ.
- Stavba I/58 Příbor – obchvat (1,5 km). Jedná se výstavbu MÚK Příbor-západ a rekonstrukci části silnice I/48 na parametry rychlostní silnice.
- Stavba R48 Rybí – Rychaltice (část, 6 km). Úsek mezi budoucí MÚK Příbor-západ a Rychalticemi.
- Rychaltice, přemostění (109 m). V roce 2000 byl v rámci stavby Rychaltice MÚK postaven most přes řeku Ondřejnici a silnici II/486 v kategorii R 22,5. Jedná se o konečný stav, most nebude přestavěn.
- Stavba R48 Rychaltice – Frýdek-Místek (7,1 km).
Zřejmě nepalčivějším problémem R48 je stále oddalovaná stavba obchvatu Frýdku-Místku, kde se zahájení výstavby neustále opožďuje z důvodu různých odvolání občanských sdružení.
Hraniční most v Chotěbuzi mezi ČR a Polskem byl zprovozněn kolem roku 1990 jako dvoupruhová silnice. V současnosti se nepředpokládá jeho brzké doplnění či přebudování na standard rychlostní silnice.
Novinky z R48 – archiv informací ze stránky Novinky
Jednotlivé stavby
Bělotín, přivaděč
Přivaděč je součástí stavby 4704 Lipník nad Bečvou – Bělotín dálnice D1. |
Bělotín, obchvat
Součástí stavby je také přeložka silnice I/47 v délce 900 m a 580 m dlouhá estakáda přes rybník a železniční trať. |
Bělotín – Rybí
Jedná se o přestavbu stávající směrově nerozdělené silnice postavené v kategorii S 15/100 na čtyřpruhovou směrově rozdělenou rychlostní silnici. Úsek rychlostní silnice R48 Dub – Palačov v délce cca 3,4 km bude součástí připravované stavby silnice I/35 Lešná – Palačov. Probíhá územní řízení a je dokončována dokumentace pro stavební povolení. Rozpočtové náklady by se měly pohybovat kolem 3 miliard korun. |
Rybí – Rychaltice
Jedná se o přestavbu stávající směrově nerozdělené silnice postavené v kategorii S 15/100, resp. S 16,5/100 na čtyřpruhovou směrově rozdělenou rychlostní silnici. Vozovka R48 je navržena s cementobetonovým krytem. Budou zrušeny MÚK Libhošť, Borovec, Příbor-sever a Hájov, MÚK Příbor-východ bude přestavěna. V rámci stavby silnice I/58 Příbor – obchvat bude na R48 vybudována nová MÚK Příbor-západ. Bylo vydáno územní rozhodnutí a je dokončována dokumetace pro stavební povolení. Náklady na výstavbu budou cca 3,3 miliardy korun. |
Rychaltice – Frýdek-Místek
Součástí stavby je také přesypaný tunel délky 160 m a doprovodná komunikace délky 3,089 km, vozovka R48 je navržena s cementobetonovým krytem. Bylo vydáno územní rozhodnutí a stavební povolení pro rozhodující počet stavebních objektů, případně v současné době probíhají stavební řízení. Je k dispozici zadávací dokumentace stavby a majetkoprávní činnost je před dokončením. Náklady na výstavbu jsou plánovány na cca 2,9 miliardy korun. |
Frýdek-Místek, obchvat
V listopadu 2007 zamítl krajský úřad odvolání proti územnímu rozhodnutí, byla zpracována dokumentace pro stavební povolení. Skutečný termín zahájení stavby je závislý na průběhu správních a právních řízení. Majetkoprávní činnost byla v současné době přerušena, tím byla přerušena i příprava podkladů pro stavební řízení. Náklady na výstavbu jsou plánovány na cca 4 miliardy korun. |
Frýdek-Místek – Dobrá
|
Dobrá – Tošanovice
Na stavbě je plánována výstavba MÚK Nošovice (km 54). Jedná se o výstavbu mimoúrovňové křižovatky, připojující strategickou průmyslovou zónu Nošovice na R48. Délka úpravy větví křižovatky v kategorii S 9,5/50 činí 1,130 km. Náklady na výstavbu budou cca 377 milionů korun, realizace se předpokládá od června 2009 do srpna 2010. Na stavbu byla dokončena dokumentace pro stavební povolení. Dodatečně byl uplatněn požadavek Ministerstva životního prostředí na posouzení vlivů stavby na životní prostředí (EIA). ŘSD ČR bylo připraveno zahájit stavbu již ve 2. pololetí roku 2007, avšak nutnost provedení celého procesu posouzení vlivů stavby na životní prostředí, který pro přístupové komunikace při projednávání průmyslové zóny Nošovice nebyl proveden, zahájení realizace zdrží. Pozemky potřebné pro realizaci stavby zajišťuje Krajský úřad Moravskoslezského kraje. U některých pozemků je předpoklad vedení vyvlastňovacího řízení, což vyvolává zdržení realizace dotčených objektů. V současné době je, po doplnění dokumentace, prováděno posouzení dokumentace EIA. |
Tošanovice – Žukov
Součástí stavby je také estakáda přes řeku Stonávku o 13 polích a délce 728 m. |
Český Těšín – Žukov III. stavba
Úsek není označen jako rychlostní silnice. |
Český Těšín – Žukov II. stavba
Úsek není označen jako rychlostní silnice. |
Český Těšín – Žukov I. stavba
Úsek není označen jako rychlostní silnice. |