D8

 

Trasa s popisem :

Praha – Ústí nad Labem – Německo

  • Praha – (dálniční křižovatka Praha-Březiněves R1–D8)
    • návaznost
      • R1: Pražský okruh
      • D1: Brno – Vyškov – (Hulín – Přerov – Lipník n. B.) – Bělotín – (Ostrava – Polsko)
      • (D3: Tábor – České Budějovice – Rakousko)
      • R4: Příbram – (Nová Hospoda I/20)
      • D5: Plzeň – Německo
      • R6: (Karlovy Vary) – Cheb – (Německo)
      • R7: Slaný – (Chomutov)
      • R10: Mladá Boleslav – Turnov
      • D11: Hradec Králové – (Trutnov – Polsko)
  • Lovosice
    • přerušení 16,4 km do Řehlovic
  • Řehlovice
    • návaznost
  • Petrovice/Breitenau – hranice s Německem
    • návaznost
      • německá dálnice A17: Drážďany/Dresden
Délka dálnice
  • 94 km (78 km v provozu, 16 km v přípravě)
Nadmořská výška
  • max. 644 m n. m. v km 90
  • min. 160 m n. m. v km 36
Grafy
Mapy
Fotogalerie
Video
Intenzita dopravy
  • max. 34,3 tis. aut./24 h (Praha – Úžice, 2007)
  • střed 20,4 tis. aut./24 h (Roudnice nad Labem – Doksany, 2007)
  • min. 7,4 tis. aut./24 h u (Petrovice – hranice s Německem, 2007)
Kategorie
  • Praha – Lovosice: D 26,5/120
  • Lovosice – Řehlovice: D 27,5/120
  • Řehlovice – Trmice: D 26,5/120
  • Trmice – Knínice: D 28/100
  • Knínice – hranice s Německem: D 27,5/120
Přílohy

 

Základní informace

O dálnici v trase dnešní D8 se uvažovalo již od konce třicátých let 20. století. V roce 1963, kdy vznikla základní síť dálnic bývalého Československa dálnice D8 nechyběla. Vzájemné propojení dálnic mezi ČSSR a NDR bylo projednáno v letech 1968 – 1971. První otevřený úsek dálnice D8 nevedl překvapivě z Prahy, ale jednalo se o úsek Řehlovice – Trmice, který byl otevřen v roce 1990. Tento úsek měří pouhé 4 km a byl využíván zvláště pro dopravu mezi Teplicemi a Ústím n.L. V roce 1993 a 1996 následovalo otevírání úseků od Prahy. Ten první byl Zdiby – Úžice (po výjezd 9) a druhý Úžice – Nová Ves (výjezdy 9 – 18), jehož součástí je dlouhé přemostění Vltavy. Dva roky na to, tedy v roce 1998 byl otevřen další osamocený úsek Doksany – Lovosice (výjezdy 35 – 48). Ten byl ale v roce 2001 spojen 16 kilometrovým úsekem Nová Ves – Doksany (výjezdy 18 – 35), čímž vzniklo celistvé, 48 km dlouhé, dálniční spojení Praha – Lovosice. V roce 2006 byl dokončen úsek Trmice – Německo (23 km) přes Krušné Hory, který na svém jižním konci navazuje na úsek z roku 1990 u Ústí n. L. a končí napojením na německou dálnici A17 u Petrovic.

V současnosti již tedy chybí pouze poslední úsek k tomu, aby D8 byla kompletní a vedla z Prahy až na hranice s Německem. Jedná se o úsek přes CHKO České Středohoří (stavba 0805). Vzhledem k aktivitám ekologických aktivistů je tento úsek ve výstavbě až od podzimu 2007, ačkoliv měl být podle původních plánů hotov dříve než úsek přes Krušné Hory. Výstavba je nyní plánována na roky 2007 – 2010.

Novinky z D8 – archiv informací ze stránky Novinky

Jednotlivé stavby

 

 

Praha – Zdiby: km -2,248 – 0,000 (2,248 km)

Úsek byl součástí Prosecké radiály, která je v provozu od roku 1991.

V souvislosti s dokončením Pražského okruhu (stavby 519) se začátek dálnice D8 posune. Očekává se přeznačení staničení celé dálnice, která tak dosáhne délky 94 km.

0801

Zdiby – Úžice: km 0,000 – 9,600 (9,600 km)

Dálnice D8 začíná volnou návazností na Proseckou radiálu. V budoucnu bude její začátek posunut až na MÚK s Pražským okruhem R1.

Stavba byla zahájena v říjnu 1990 a do provozu byla dána 23. 7. 1993.

Dálnice je postavena v kategorii D 26,5/120 a na její trase byla vybudována MÚK Úžice (km 9) a velká oboustranná odpočívka Klíčany.

0802

Úžice – Nová Ves: km 9,600 – 18,500 (8,900 km)

S výstavbou se započalo v prosinci 1993 a stavba byla uvedena do provozu 18. 10. 1996.

Nejvýznamější stavbou tohoto úseku je most o 11 polích přes řeku Vltavu v km 16,737. Zajímavý je také most přes Bakovský potok v km 17,454 – vzhledem k blízkosti MÚK Nová Ves je odbočná rampa ve směru Praha – Mělník situována na vlastní, 60 m dlouhé, mostní konstrukci.

Dálnice je postavena v kategorii D 26,5/120 a na její trase byla vybudována MÚK Nová Ves (km 18) a SSÚD Nová Ves.

0803

Nová Ves – Doksany: km 18,500 – 34,851 (16,351 km)

Stavba byla zahájena 26. 10. 1998 a zprovozněna byla 18. 6. 2001 jako poslední úsek mezi Prahou a Lovosicemi. V km 23,600 opouští D8 Středočeský kraj a vstupuje do kraje Ústeckého.

Dálnice je postavena v kategorii D 26,5/120 (rozšíření zpevněné části krajnice na úkor nezpevněné odpovídá kategorii D 27,5/120 a umožňuje v případě uzavření jednoho jízdního pásu provoz ve čtyřpruhovém uspořádání ve zbylém jízdním pásu). Na trase byla vybudována MÚK Roudnice (km 29).

0804

Doksany – Lovosice: km 34,851 – 48,276 (13,425 km)

S výstavbou se započalo v říjnu 1996 a stavba byla dána do provozu 26. 10. 1998 (kromě úseku km 34,851 – 35,676, jehož výstavba byla tohoto dne teprve zahájena; tato krátká část, obsahující MÚK Doksany, byla zprovozněna současně se stavbou 0803 Nová Ves – Doksany, a to 8. 6. 2001).

Nejvýznamější stavbou tohoto úseku je most přes řeku Ohři v km 36,097 – 37,280, tedy o délce 1 183 m. Jedná se tak o nejdelší český dálniční most.

Dálnice je postavena v kategorii D 26,5/120 a na její trase byly vybudovány 2 MÚK – Doksany (km 35) a Lovosice-východ (km 45) a velká oboustranná odpočívka Siřejovice. MÚK Lovosice-západ (km 48) je sice součástí stavby 0804, avšak nachází se již na volně navazující silnici I/8.

0805

Lovosice – Řehlovice: km 48,276 – 64,689 (16,413 km)

Jedná se o poslední nedokončený úsek dálnice D8.

Stavba 0805 navazuje na stavbu 0804 Doksany – Lovosice mimoúrovňovou křižovatkou se stávající silnicí I/15, resp. I/30 v Lovosicích. Dálnice povede v trase současné silnice I/8 a za obcí Vchynice, kterou přechází mostním objektem, se stáčí kolem vrchu Lovoš. U obce Bílinka vznikne mimoúrovňová křižovatka s nynější silnici I/8. Dále pokračuje trasa dálnice mostním objektem přes Opárenské údolí, kolem obcí Chotiměř a Dobkovičky a dvěma velkými mostními objekty překračuje okraj údolí Labe nad Litochovicemi a Prackovicemi. Hlavní stěnu bývalého Prackovického čedičového lomu prochází tunelem, pokračuje dalším mostním objektem přes údolí a po průchodu dalším tunelem se trasa svažuje kolem obce Habrovany k obci Řehlovice, kde se napojuje na již vybudovanou stavbu 0806 Řehlovice – Trmice. V místě napojení je navržena mimoúrovňová křižovatka s rychlostní silnicí R63. Celkem budou v rámci stavby 0805 vybudovány 3 mimoúrovňové křižovatky a 2 tunely – Prackovice (270 m) a Radejčín (620 m).

Dokumentace vlivu na životní prostředí byla schválena v roce 1996. Trasa byla vybrána po prověření tří koridorů a pěti variant. Na průchod CHKO byla potřebná výjimka, jejíž vyřízení trvalo 6 let. Zahájení stavby proběhlo na podzim 2007 s plánovaným termínem zprovoznění v roce 2010.

Stavba 0805 je rozdělena následovně:

  • 0805/A – trasa dálnice
  • 0805/B – most Vchynice
  • 0805/C – most Oparno
  • 0805/D – most Dobkovičky
  • 0805/E – tunel Prackovice
  • 0805/F – tunel Radejčín
  • 0805/G – průzkumná štola Prackovice
0806

Řehlovice – Trmice: km 64,689 – km 68,864 (4,175 km)

Započetím stavby tohoto úseku byla v dubnu 1984 zahájena výstavba dálnice D8.

Úsek byl vybudován přednostně, aby spolu se současně budovanou čtyřpruhovou silnicí (dnešní R63) zajistil rychlostní propojení Teplic s Ústím nad Labem. Stavba obsahuje tři velké mosty – Stadice (6 polí, 323 m), Koštov (9 polí, 500 m) a Trmice (8 polí, 440 m). Stavba byla uvedena do provozu 6. 11. 1990.

Dálnice je postavena v kategorii D 27,5/120. Vzhledem k tomu, že stavba plynule navazuje na rychlostní silnici R63, byly vybudovány pouze některé části MÚK Řehlovice. Konečné řešení přinese až realizace stavby 0805.

0807

Trmice – hranice s Německem: km 68,864 – 92,208 (23,344 km)

Stavba byla zahájena ražbou tunelu Panenská v září 2003 a v roce 2004 se rozeběhla výstavba celé trasy. Zprovoznění úseku proběhlo 21. prosince 2006.

Dálnice je postavena v kategorii D 28/100 v úseku Trmice – Knínice a D 27,5/120 v úseku od Knínice až po hranice s Německem. Celkem bylo v rámci stavby vybudováno 5 mimoúrovňových křižovatek a oboustranná odpočívka Varvažov. Jedná se o horský úsek, celkové převýšení je 482 m. Proto stavba obsahuje tunely Libouchec (520 m) a Panenská (2 115 m). Tunel Panenská se tak stal nejdelším českým dálničním tunelem. Dále zde nalezneme most přes tratě ČD v Trmicích (1 085 m), most Knínice (1 071 m) a celou řadu dalších mostů. Dokumentace vlivu na životní prostředí byla schválena v roce 1996. Trasa byla vybrána z 11 variant. Na hranicích s Německem se již nenachází hraniční přechod.

 

DÁLNICE D8 - FOTKY

/album/dalnice-d8-fotky/d8-km-17-0-jpg/ /album/dalnice-d8-fotky/d8-km-35-5-jpg/ /album/dalnice-d8-fotky/d8-km-45-7-jpg/ /album/dalnice-d8-fotky/d8-km-76-0-jpg/ /album/dalnice-d8-fotky/d8-km-86-0-jpg/

 

PRAHA - ÚSTÍ N. LABEM - NĚMECKO

 

 

 

 

 

 

 

PRAHA - ÚSTÍ N. LABEM - NĚMECKO

 

 

 

 

 

 

PRAHA - ÚSTÍ N. LABEM - NĚMECKO

 

 

 

 

 

 

PRAHA - ÚSTÍ N. LABEM - NĚMECKO

 

 

 

 

 

 

PRAHA - ÚSTÍ N. LABEM - NĚMECKO

 

 

 

 

 

 

PRAHA - ÚSTÍ N. LABEM - NĚMECKO

 

 

 

 

 

 

PRAHA - ÚSTÍ N. LABEM - NĚMECKO

 

 

 

 

 

 

PRAHA - ÚSTÍ N. LABEM - NĚMECKO

 

 

 

 

 

 

PRAHA - ÚSTÍ N. LABEM - NĚMECKO

 

 

 

 

 

 

PRAHA - ÚSTÍ N. LABEM - NĚMECKO

 

 

 

 

 

 

PRAHA - ÚSTÍ N. LABEM - NĚMECKO

 

 

 

 

 

 

PRAHA - ÚSTÍ N. LABEM - NĚMECKO

 

 

 

 

 

 

PRAHA - ÚSTÍ N. LABEM - NĚMECKO

 

 

 

 

 

 

PRAHA - ÚSTÍ N. LABEM - NĚMECKO

 

 

 

 

 

 

PRAHA - ÚSTÍ N. LABEM - NĚMECKO