R49
 
Soubor:Rychlostni Silnice R49 Tschechien.jpg

 

Trasa s popisem

                   Hulín – Zlín – Slovensko

 

  • (Hulín – dálniční křižovatka Hulín D1–R55–R49)
    • návaznost
      • (D1): Vyškov – Brno – Praha
      • (D1: Přerov – Lipník n. B.) – Bělotín – (Ostrava – Polsko)
      • (R55: Břeclav)
      • (R55: Přerov – Olomouc)
  • (Střelná/Lysá pod Makytou – hranice se Slovenskem)
    • návaznost
      • slovenská rychlostní silnice (R6: Púchov – slovenská dálnice D1)
Délka rychlostní silnice
  • 59 km v přípravě
Mapy
Video
Intenzita dopravy
  • plánovaná střed. 15 tis. aut./24 h
Kategorie
  • Hulín – Fryšták: R 24,5/120
  • Fryšták – hranice se Slovenskem: R 25,5/100
Přílohy

 

Vývoj rychlostní silnice

Historie rychlostní silnice R49 sahá pouze do roku 1996, kdy byla změněna trasa pokračování dálnice D1 od Vyškova. Podle plánů nepovede dál na Slovensko (jak bylo rozhodnuto ještě za Československa), ale bude pokračovat směrem na Ostravu a Polsko. Druhé dálniční spojení se Slovenskem (první je D2) se ale nezavrhlo. Plánovaná část trasy D1 na Slovensko bude od budoucí hulínské křižovatky (u Kroměříže) nahrazena rychlostní silnicí R49. Ta se stane významnou trasou na území východní Moravy a na hranicích bude navazovat na 19 km dlouhou slovenskou rychlostní silnici R6. Ta se bude u Púchova napojovat na slovenskou dálnici D1 a tak bude zabezpečeno spojení s Tatrami a Košicemi. Dohoda o tomto propojení mezi vládami České republiky a Slovenské republiky byla na úrovni ministrů obou zemí podepsána dne 20. září 2004 ve Zlíně.

Koncem září 2008 byla zahájena výstavba prvního úseku, který spolu s další kratší navazující částí po svém zprovoznění výrazně zlepší napojení Zlína a okolí na českou dálniční síť.

Novinky z R49 – archiv informací ze stránky Novinky

Jednotlivé stavby

 

4901

Hulín – Fryšták

  • délka: 17,300 km
  • kategorie: R 24,5/120
  • MÚK: Třebětice, Holešov
  • zahájení výstavby: 30. 9. 2008
  • předpokládané zprovoznění: říjen 2011
  • předpokládaná realizace: 2008 – 2011

První stavba rychlostní silnice R49 umožní po svém zprovoznění spolu s navazující stavbou 4902.1 lepší napojení Zlína na dálniční síť a vyvedení podstatné části dopravy z přetížených úseků silnic I/47, I/49 a I/55 a ostatních silnic II. třídy v jejím okolí.

Na stavbu bylo v prosinci 2001 vydáno kladné hodnocení k posouzení vlivů na životní prostředí, v lednu 2005 bylo vydáno územní rozhodnutí, stavební povolení v září 2008. Náklady jsou odhadovány na 6,5 miliardy korun.

4902.1

Fryšták – Lípa, 1. etapa

  • délka: 1,700 km
  • kategorie: R 25,5/100
  • MÚK: Fryšták
  • předpokládané zahájení výstavby: duben 2009
  • předpokládané zprovoznění: říjen 2011
  • předpokládaná realizace: 2009 – 2011

Stavba, zahrnující rovněž 3,375 km dlouhý přivaděč Fryšták – Zlín, protínající trasu R49 v MÚK Fryšták, vytvoří společně se stavbou 4901 souvislý kapacitní tah od Zlína k dálnici D1. Přivaděč Fryšťák – Zlín je v úseku Fryšták – MÚK Fryšták plánován v kategorii S 11,5/80 a v úseku MÚK Fryšták – Zlín v kategorii R 24,5/80. V současné době probíhá inženýrská činnost vedoucí k získání územního rozhodnutí. Stavba by měla být zprovozněna zároveň s předcházející stavbou 4901.

 

4902.2 – 4905 Fryšták – hranice se Slovenskem

  • 4902.2 Fryšták – Lípa, 2. etapa (12,5 km)
  • 4903 Lípa – Pozděchov (12,5 km)
  • 4904 Pozděchov – Horní Lideč (9,1 km)
  • 4905 Horní Lideč – hranice se Slovenskem (5,5 km)

Příprava čtyř zbývajících staveb je na úrovni vyhledávací studie, která byla podkladem k vymezení koridoru pro umístění rychlostní silnice R49 v územních plánech velkého územního celku (ÚP VÚC) Zlínské aglomerace a Beskydy. V roce 2006 byl zahájen proces EIA, na konci roku MŽP ČR vydalo závěry zjišťovacího řízení. V současné době je zahájeno výběrové řízení na zpracovatele technické studie a dokumentace EIA. Předpokládané zahájení prací je v první polovině roku 2008. Další příprava jednotlivých staveb bude zahájena po ukončení procesu EIA a získání Stanoviska MŽP ČR.

V září 2004 byla dokončena studie proveditelnosti a účelnosti. Na jejím základě byla uzavřena mezivládní dohoda o propojení rychlostní silnice R49 na české straně se slovenskou rychlostní silnicí R6 na Púchov na společné hranici v oblasti obce Střelná.

Je také možné, že se tyto úseky budou stavět pouze v polovičním profilu a na plný profil budou přestavěny až někdy kolem roku 2018 – 2023. To závisí na finančních možnostech státu, případně na možnosti financování soukromým kapitálem (model PPP).

V úseku stavby "4903 Lípa – Pozděchov" jsou navrženy 3 tunelové stavby v k. ú. Bratřejov a Pozděchov, předpokládané délky 233, 371 a 485 m. Z důvodu podélného sklonu nivelety budou pravé tunelové trouby třípruhové (rozšířené o přídavný stoupací pruh) a levé tunelové trouby, budované v místě klesání, dvoupruhové. Na stavbě "4904 Pozděchov – Horní Lideč" jsou předpokládány dvě tunelové stavby v k. ú. Lačnov délky 457 a 276 m rovněž tří- a dvoupruhové.

Na trase R49 jsou plánovány odpočívky, jejichž přesné umístění není zatím definováno. O údržbu se budou starat dvě Střediska správy a údržby rychlostní silnice, a to ve Fryštáku a v Horní Lidči.