R56
Soubor:Rychlostni Silnice R56 Tschechien.jpg

 

Trasa s popisem

                   Ostrava – Frýdek-Místek

  • (Ostrava – dálniční křižovatka D1–R56)
    • návaznost
      • (D1): Bělotín – Lipník n. B. – (Přerov – Hulín) – Vyškov – Brno – Praha
      • (D1: Polsko)
  • Ostrava-Hrabová – výjezd 39 Ostrava-Hrabová
  • Frýdek-Místek – (dálniční křižovatka R48–R56)
    • návaznost
      • (R48: Bělotín)
      • R48: Český Těšín – Polsko
Délka rychlostní silnice
  • 17 km (12 km v provozu, 5 km v přípravě)
Mapy
Fotogalerie
Intenzita dopravy
  • střed 25 tis. aut./24 h u Ostravy (2005)
Kategorie
  • Prodloužená Místecká I – III: MR 24,5/80
  • Ostrava – Frýdek-Místek: R 26,5/120
  • Frýdek-Místek, připojení na R48: MR 25,5/80

 

Vývoj rychlostní silnice

R56 spojuje Ostravu s Frýdkem-Místkem a na obou koncích se mění ve čtyřpruhovou a následně dvoupruhovou silnici I/56. Severním směrem vede přes Ostravu a Hlučín do Opavy jako alternativa k silnici I/11. Na jižním konci pokračuje za novým kruhovým objezdem a křižovatkou se silnicí I/48 ve Frýdku-Místku jako čtyřpruhová komunikace až za Frýdlant nad Ostravicí a dále už jako dvoupruhová silnice přes Beskydy na křižovatku se silnicí I/35. V roce 2001 a 2002 byl kompletně zrekonstruován povrch vozovky v úseku Ostrava – Frýdek-Místek.

V plánu je prodloužení čtyřpruhové komunikace přes Ostravu až k dálnici D1 v délce cca 3 km, součástí kterých bude například mimoúrovňová křižovatka s ulicí Mariánskohorskou (I/58), most přes železniční koridor a novostavba čtyřpruhové komunikace kategorie MR 24,5/80 (místní rychlostní), realizace se předpokládá v období 2008 až 2011.

Pro napojení R56 na připravovaný jižní obchvat Frýdku-Místku je plánováno prodloužení jižním směrem od současného konce k mimoúrovňové křižovatce R48–R56.

Výhledově se uvažuje o výstavbě čtyřpruhové směrově rozdělené silnice mezi Opavou a Ostravou (připojení na dálnici D1 pomocí MÚK Místecká) v kategorii R 25,5/100. Záměr na výstavbu rychlostní silnice R56 v tomto úseku prozatím není součástí žádného vládního usnesení, lze však očekávat, že po výstavbě bude na tuto silnici omezen přístup, zřejmě osazením dopravní značky IP 15a "Silnice pro motorová vozidla". Do příslušných územně plánovacích dokumentací byl koridor pro výstavbu silnice I/56 (R56) zapracován na základě studie z roku 1993, která je z dnešního pohledu již zastaralá a nesplňuje požadavky platných technických norem. Na základě podnětu a s finanční podporou Moravskoslezského kraje zajistilo ŘSD ČR v roce 2006 geodetické zaměření koridoru pro výstavbu přeložky silnice I/56 a v říjnu 2007 byla dokončena technická studie úseku Dolní Benešov – Ostrava. Výsledné technické řešení však nebylo akceptováno obcí Ludgeřovice. V rámci provádění díla bylo technické řešení několikrát upravováno podle požadavků obce, avšak vždy pouze v rámci koridoru, který je pro vedení této silnice zakotven v závazné nadřazené územně plánovací dokumentaci. Po dokončení studie předložila obec Ludgeřovice požadavek na studijní prověření trasy západně Petřkovic, mimo sledovaný koridor. V současné době probíhají jednání mezi ŘSD ČR, Moravskoslezským krajem a obcí Ludgeřovice o dalším postupu. V letošním roce, opět s finanční spoluúčastí Moravskoslezského kraje, probíhá zpracování technické studie zbývajícího úseku Opava – Dolní Benešov, kterou zadalo ŘSD ČR, Odbor výstavby Brno. Ta bude k dispozici na konci roku 2008.

Novinky z R56 – archiv informací ze stránky Novinky

Jednotlivé stavby

 

Prodloužená Místecká I.

  • délka: 1,310 km
  • kategorie: MR 24,5/80
  • MÚK: Mariánskohorská (I/58–R56)
  • zahájení výstavby: 14. 3. 2008
  • předpokládané zprovoznění: listopad 2010
  • předpokládaná realizace: březen 2008 – květen 2011

Bylo vydáno územní rozhodnutí a stavební povolení, 14. 3. 2008 bylo staveniště předáno zhotoviteli. V současné době probíhají přípravné práce (demolice objektů a příprava území) a jsou zahájeny práce na hlavní trase.

Prodloužená Místecká II.

  • délka: 1,212 km
  • kategorie: MR 24,5/80
  • zahájení výstavby: 14. 3. 2008
  • předpokládaná realizace: březen 2008 – květen 2011

Bylo vydáno územní rozhodnutí. Z celkového počtu 90 stavebních objektů zbývá vydat 22 stavebních povolení. Dne 14. 3. 2008 bylo staveniště předáno zhotoviteli. Ve 4. čtvrtletí 2007 byla vypracována změna dokumentace pro územní rozhodnutí a 19. 12. 2007 byla podána žádost o změnu územního rozhodnutí části stavby, které dosud nebylo vydáno z důvodu problémů v majetkoprávním vypořádání a zamítavých stanovisek vlastníků dotčených nemovitostí. Vykoupeno bylo dosud 94 % pozemků trvalého záboru stavby. Na stavbě se investor potýká s problematikou legislativní – problém s vystěhováním dvou nájemníků z vykoupeného domu ve vlastnictví ŘSD ČR a tři vlastníci podnikatelé doposud setrvávají v nesouhlasu s vyvolanými změnami obsluhy jejich podnikatelských areálů v důsledku realizace městské rychlostní komunikace. Stav prací je v současné době ve fázi demolic objektů a přípravě území.

Prodloužená Místecká III.

  • délka: 0,497 km
  • kategorie: MR 24,5/80
  • MÚK: Českobratrská
  • předpokládané zahájení výstavby: 2009
  • předpokládaná realizace: červenec 2009 – květen 2011

Bylo vydáno územní rozhodnutí a zpracována dokumentace pro stavební povolení. V současné době byla žádost o vydání územního rozhodnutí doplněna a probíhá řízení ve věci přerušeného územního řízení s cílem vydání územního rozhodnutí, proti kterému bylo podáno odvolání účastníkem řízení. V roce 2009 je možno zahájit výkupy pozemků, za předpokladu přidělení finančních prostředků.

Ostrava, Místecká V.

  • délka: 6,581 km
  • kategorie: R 26,5/120
  • výjezdy: Ostrava-Hrabová (km 39), Ostrava-Hrabová – průmyslová zóna (km 40)
  • zprovoznění: 1988

Ostrava, Hrabová – Paskov

  • délka: 3,198 km
  • kategorie: R 26,5/120
  • výjezdy: Nová Bělá (km 42), Důl Paskov (km 43)
  • zprovoznění: 1990

Paskov, propojení

  • délka: 0,890 km
  • kategorie: R 26,5/120
  • výjezdy: Paskov (km 45)
  • zprovoznění: 1988

Paskov – Frýdek-Místek

  • délka: 1,577 km
  • kategorie: R 26,5/120
  • výjezdy: Staříč (km 49), Místek (km 51)
  • zprovoznění: 1985

Frýdek-Místek, připojení na R48

  • délka: 2,350 km
  • kategorie: MR 25,5/80
  • MÚK: Místek
  • předpokládaná realizace: únor 2009 – květen 2012

Stavba řeší propojení stávající rychlostní silnice R56 s budoucí rychlostní silnicí R48.

Bylo vydáno územní rozhodnutí, je zpracována dokumentace pro stavební povolení. Byla vydána stavební povolení na většinu objektů stavby. Probíhá majetkoprávní příprava. Stavba musí být koordinována se stavbou rychlostní silnice R48 Frýdek-Místek, obchvat. Náklady na výstavbu jsou plánovány na cca 1,2 miliardy korun