

Trasa s popisem |
Liberec – Turnov – Hradec Králové – Moravská Třebová – Mohelnice – Olomouc – Lipník nad Bečvou
|
---|---|
Délka rychlostní silnice |
|
Mapy | |
Fotogalerie | |
Video | |
Intenzita dopravy |
|
Kategorie |
|
Přílohy |
|
Vývoj rychlostní silnice
Rychlostní silnice R35 bude po dokončení nejdelší rychlostní silnicí u nás. Podle původních plánů z roku 1963 bychom museli R35 hledat jako D35. D35 měla vést z Hradce Králové přes Olomouc do Lipníku nad Bečvou, kde se měla napojovat na dálnici D47. V roce 1987 však došlo ke změně. Zásadní byla změna trasy, která se prodloužila z Hradce Králové přes Turnov až do Liberce, ale došlo i ke změně typu komunikace z D35 na R35 (viz rozdíly mezi D a R).
R35 bude po dokončení úseku Hradec Králové – Mohelnice spolu s dálnicí D11 alternativní "severní trasou" spojující Čechy a Moravu, zejména jejich severní části. To by odlehčilo dopravě na D1. U Hradce Králové bude R35 od Liberce napojena na dálnici D11 a kolem Hradce Králové povede R35 společně s D11 až ke druhé dálniční křižovatce D11–R35 u Sedlic, kde se R35 odpojí směrem na Olomouc.
V posledních letech bylo v rámci projektu rychlostní silnice R35 otevřeno několik nových úseků. Jedná se o úseky v okolí Liberce a Olomouce. Mezi Libercem a křížením s R10 v Ohrazenicích byla od konce 80. let 20. století rozšiřována a upravována původní silnice tak, aby bylo umožněno nepřerušené spojení Prahy a Liberce komunikacemi dálničního typu. Tento cíl byl splněn dokončením dvoukilometrového úseku za Hodkovicemi nad Mohelkou v roce 2003. Po rekonstrukci čtyřpruhové silnice I/35 v úseku Jeřmanice – Rádelský Mlýn v roce 2007 mohlo dojít k přeznačení na rychlostní silnici až po Liberec. V okolí Olomouce byl v říjnu 1997 otevřen úsek Přáslavice – Velký Újezd, v červenci 1999 Velký Újezd – Lipník nad Bečvou a v říjnu 2003 úsek jihovýchodního olomouckého obchvatu (Slavonín – Přáslavice) a byla tak spojena R46 a hotový úsek R35 z Přáslavic do Lipníku nad Bečvou. V praxi to znamená, že z Prahy dojedeme po dálnici, resp. rychlostní silnici, až do zmíněného Lipníku nad Bečvou (D1 –> R46 –> R35). Dne 1. listopadu 2007 došlo k dokončení 1. etapy západní části olomouckého obchvatu. Poslední úsekem v okolí Olomouce tak bude 2. etapa, která se má budovat až po roce 2010 a která definitivně zkompletuje rychlostní silnici R35 mezi Mohelnicí a Lipníkem nad Bečvou.
V souvislosti s dokončením dálnice D11 k Hradci Králové a pro lepší napojení Pardubic byla v roce 2006 zahájena výstavba úseku Sedlice – Opatovice, spojujícího tahy D11 a I/37.
Novinky z R35 – archiv informací ze stránky Novinky
Jednotlivé stavby
Liberec-Doubí – Jeřmanice: km 2,575 – 5,775 (3,200 km)
|
Jeřmanice – Rádelský Mlýn: km 5,775 – 8,525 (2,750 km)
Úsek, vybudovaný na konci 80. let 20. století, je od 10. 4. 2007 v částečné (délka 2,105 km) rekonstrukci, která již 26. 11. 2007 umožnila jeho přeřazení do kategorie rychlostních silnic. Součástí této rekonstrukce je například prodloužení připojovacích a odbočovacích pruhů, rozšíření MÚK Jeřmanice, výstavba protihlukových stěn či přemístění autobusové zastávky. Ukončení výstavby je plánováno na srpen 2008. |
Rádelský Mlýn – Hodkovice nad Mohelkou: km 8,525 – 10,660 (2,135 km)
|
Hodkovice nad Mohelkou – Nový Mlýn: km 10,660 – 13,660 (3,000 km)
|
Nový Mlýn – Žďárek: km 13,660 – 15,480 (1,820 km)
|
Žďárek – Ohrazenice: km 15,480 – 19,180 (3,700 km)
|
Ohrazenice – Úlibice: dle varianty 30 – 46 kmPro úsek není stanovena definitivní trasa. Trasa v délce 5 km je zakotvena v územním plánu města Turnova jako jeho obchvatová komunikace, ovšem tato je realizovatelná pouze společně s navazujícími úseky R35, stanovenými konceptem Zásad územního rozvoje (ZÚR) Libereckého kraje jako tzv. severní koridor pro návrh variant vedení trasy R35 v těsném sousedství CHKO Český ráj. Neschválený koncept VÚC Libereckého kraje pak uvádí i tzv. jižní koridor R35. Pro upřesnění trasy severního koridoru a návrh tras se v současně době zpracovává studie proveditelnosti včetně aktualizace dopravního modelu. Délka trasy je cca 9,5 km. V území mezi hranicemi Libereckého a Královehradeckého kraje a Úlibicemi není trasa stabilizovaná s ohledem na návaznost na trasu, řešenou v územních plánech Libereckého kraje. Vymezený koridor navazuje na území, stanovené Libereckým krajem jeho konceptem ZÚR pro návrh trasy R35 a je v souladu s Územní prognózou Královehradeckého kraje a s ÚP VÚC Jičínského okresu. Délka trasy je cca 15,5 km. Zahájení výstavby závisí na projednání a schválení Zásad územního rozvoje Libereckého kraje a předpokládá se v rozmezí let 2013 – 2015. |
Úlibice – Hradec Králové: 35,8 kmTrasa je v celé délce stabilizovaná v ÚP VÚC Hradecko-pardubické aglomerace. Je zpracována dokumentace EIA včetně posudku, čeká se na vydání stanoviska Ministerstva životního prostředí ČR. Trasa zahrnuje MÚK Úlibice, Chomutice, Ostroměř, Hořice, Vinice, Klenice, Sadová a Všestary a končí napojením na dálnici D11 v MÚK Plotiště. Zahájení výstavby se předpokládá v období let 2013 – 2015. |
MÚK Sedlice – MÚK Opatovice: 2,950 km
Jedná se o úsek rychlostní silnice R35 od dálnice D11 u Sedlic k silnici I/37 u Opatovic nad Labem, včetně přestavby silnice I/37 v úseku Opatovice nad Labem – Hrobice na kategorii S 24,5/100 v délce 4,093 km. Součástí stavby je mimo jiné mimoúrovňová křižovatka silnic R35 a I/37 u Opatovic nad Labem, řešená kruhovým objezdem v úrovni nad silnicí I/37. Stavba lépe napojí především město Pardubice na dálnici D11 na Prahu. Pro usnadnění a zrychlení výstavby budoucího pokračování rychlostní silnice dále směrem na Vysoké Mýto byla zahájena stavba estakády přes prostor MÚK Opatovice. Náklady na výstavbu jsou plánovány na cca 1,4 miliardy korun. |
MÚK Opatovice – Ostrov: 26,9 kmRychlostní silnice v této trase je zakotvena v ÚP VÚC Pardubického kraje a má schválenou dokumentaci EIA. Stavba je rozdělena na následující části:
Trasa zahrnuje MÚK Bukovina, Rokytno, Časy, Dašice, Roveň a Ostrov. Započala projektová a investorská příprava. Zahájení výstavby se předpokládá v období let 2010 – 2015. |
Ostrov – Opatovec: 43,9 kmRychlostní silnice v této trase je zakotvena v ÚP VÚC Pardubického kraje. Dokumentace EIA je schválena pouze pro část stavby Ostrov – Litomyšl (Ostrov – Zámrsk), pro zbývající části není zpracována. Stavba je rozdělena na následující části:
Trasa zahrnuje MÚK Vysoké Mýto-sever, Vysoké Mýto-jih, Hrušová, Litomyšl-sever, Janov, Mikuleč a Opatovec. Zahájení výstavby se předpokládá v období let 2014 – 2015. |
Opatovec – Mohelnice: 34,4 kmJedná se o stabilizovanou trasu stanovenou ÚP VÚC Pardubického a Olomouckého kraje. Dokumentace EIA se zpracovává s termínem dokončení v roce 2008. Stavba je rozdělena na následující části:
Trasa zahrnuje MÚK Staré Město, Malenín, Mohelnice-sever a Mohelnice-jih. Zahájení výstavby se předpokládá v období let 2014 – 2016. |
Mohelnice – Loštice, obchvat – Řimice
|
Řimice – Mladeč
Stavba prochází v celé své délce CHKO Litovelské Pomoraví. |
Mladeč – Nasobůrky
Stavba prochází z velké části CHKO Litovelské Pomoraví. |
Nasobůrky – Unčovice
|
Unčovice – Příkazy
|
Příkazy, obchvat
|
Příkazy – Křelov
|
3508.2 |
Křelov – Slavonín, 2. etapa: 260,922 – km 263,672 (2,750 km)Druhá etapa západní části obchvatu Olomouce spojí současný konec R35 ve směru od Mohelnice s první etapou. Dokončením této stavby bude zkompletován obchvat Olomouce a R35 vytvoří nepřerušený tah mezi Mohelnicí a Lipníkem nad Bečvou. V roce 2005 schválilo MD ČR investiční záměr upravené varianty vedení trasy na území obce Křelov-Břuchotín. V současné době se provádí předběžná etapa geotechnického průzkumu v trase upravené varianty. Po dokončení geologie bude zadána dokumentace pro územní rozhodnutí. S realizací stavby se počítá v období 2011 – 2015. |
---|---|
3508.1 |
Křelov – Slavonín, 1. etapa: 263,672 – km 266,422 (2,750 km)Stavba navazuje na jižní obchvat Olomouce a do zprovoznění 2. etapy končí provizorním napojením na tzv. Severní spoj, čtyřpruhovou komunikaci o délce 1,3 km, vyúsťující na okružní křižovatku na stávající silnici I/35 a umožňující tak přesunutí další části tranzitní dopravy z města. Výstavba byla zahájena 27. 10. 2004 a úsek, postavený v kategoriích R 22,5/120 a R 26,5/120, byl zprovozněn 1. 11. 2007. |
3509 |
Slavonín – Přáslavice: km 266,422 – 281,072 (14,650 km)Výstavba jihovýchodní části obchvatu Olomouce byla zahájena v listopadu 1999 a ke slavnostnímu zprovoznění došlo 6. 10. 2003. Stavba zahrnuje mimo jiné 1,4 km protihlukových stěn, tři estakády – přes železniční tratě Olomouc – Prostějov (délka 460 m) a Olomouc – Přerov (215 m) a přes řeku Moravu (250 m), přeložku silnice I/55 v délce 2,2 km a úpravu rychlostní silnice R46 v délce 1,4 km. Je postavena v kategorii R 26,5/120 a její součástí jsou tři výjezdy – Olomouc-centrum (km 267), Olomouc-Nemilany (km 272) a Olomouc-jih (km 276). |
3510 |
Přáslavice – Velký Újezd: km 281,072 – 289,122 (8,050 km)Stavba byla zahájena v prosinci 1993 a zprovozněna byla 10. 10. 1997. Úsek je postaven v kategorii D 26,5/120 a jeho součástí je výjezd Olomouc-východ (km 281), východní olomoucký přivaděč o délce 1,3 km a SSÚRS Kocourovec. |
3511 |
Velký Újezd – Lipník nad Bečvou: km 289,122 – 296,469 (7,347 km)Výstavba byla zahájena v říjnu 1996 a stavba byla uvedena do provozu 22. 7. 1999. Je postavena v kategorii D 26,5/120 a její součástí je výjezd Velký Újezd (km 290), 100 m dlouhý přesypaný tunel a přivaděč Lipník nad Bečvou o délce 2,1 km. |