D3

www.dalnice-d3.cz

Trasa s popisem

Praha – Tábor – České Budějovice – Rakousko

 

  • (Praha – dálniční křižovatka Praha-Písnice R1–D3)
    • přerušení (Praha – Mezno)
    • návaznost
      • R1: Pražský okruh
      • D1: Brno – Vyškov – (Hulín – Přerov – Lipník n. B.) – Bělotín – (Ostrava – Polsko)
      • R4: Příbram – (Nová Hospoda I/20)
      • D5: Plzeň – Německo
      • R6: (Karlovy Vary) – Cheb – (Německo)
      • R7: Slaný – (Chomutov)
      • D8: Lovosice – (Ústí n. L. – Německo)
      • R10: Mladá Boleslav – Turnov
      • D11: Hradec Králové – (Trutnov – Polsko)
  • Mezno – provizorní napojení na I/3
  • Tábor – výjezd 80
    • přerušení (Tábor – Rakousko)
  • (Dolní Dvořiště/Wullowitz – hranice s Rakouskem)
    • návaznost
      • rakouská kapacitní komunikace (S10: A7 Linec)
Délka dálnice
  • 172 km (15 km v provozu, 27 km ve stavbě, 130 km v přípravě)
Nadmořská výška
  • max. 659 m n. m. v km 171
  • min. 296 m n. m. v km 28
Grafy
Mapy
Fotogalerie
Video
Intenzita dopravy
  • max. 15,1 tis. aut./24 h (Tábor-sever – Tábor-jih, 2007)
  • min. 12,0 tis. aut./24 h (Chotoviny – Tábor-sever, 2007)
  • plánovaná (po r. 2018) max. 44,3 tis. aut./24 h u Prahy
  • plánovaná (po r. 2018) střed. 24,0 tis. aut./24 h
Kategorie
  • Praha – Mezno: D 27,5/120
  • Mezno – Tábor: D 26,5/120
  • Tábor – Třebonín: D 27,5/120
  • Třebonín – hranice s Rakouskem: R 25,5/120
Přílohy

Základní informace

Tah D3 propojí Prahu a oblast jižních Čech a napojí Táborsko a Českobudějovicko na republikovou dálniční síť. Na jižním konci naváže na hraničním přechodě Dolní Dvořiště také na silniční síť Rakouska, a to díky připravované rakouské kapacitní komunikaci S10, která povede do Unterweitersdorfu, kde začíná dálnice A7 (ta se v Linci napojuje na A1). Navržená trasa D3 (i D8) leží na hlavním mezinárodním silničním tahu E55, vedoucím ze Skandinávie přes naše území do Řecka.

O dálnici v trase dnešní D3 se uvažovalo již v roce 1939, v roce 1963, kdy vznikla základní síť dálnic bývalého Československa D3 ovšem chyběla a byla přidána až v roce 1987. První část budoucí D3 byla v roce 1991 otevřena v podobě obchvatu města Tábor. V roce 2004 a 2005 na ní severně navázala část po Chotoviny a v prosinci 2007 další část po Mezno. D3 tak měří pouze 15 km, ale původní obchvat Tábora (3,5 km) není jako dálnice zatím označen.

Ve výstavbě je úsek od hranice Jihočeského a Středočeského kraje po Mezno, jedná se o dalších 1,9 km s plánovaným uvedením do provozu v roce 2009. Dále je od října 2008 ve výstavbě 25 km dlouhý úsek mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí s plánovaným uvedením do provozu v roce 2011. Tento úsek měl být původně zkušebně finančně a částečně také investorsky zajišťován metodou PPP (Public Private Partnership) – společné financování státu a soukromého sektoru. Díky zpoždění při výběru koncesionáře PPP a neúnosné dopravní situaci na silnici I/3 v této oblasti, bylo nakonec z důvodu urychlení výstavby přistoupeno k financování tohoto úseku ze státního rozpočtu.

Příprava D3 ve Středočeském kraji

Jedná se o prvních 60 km dálnice D3, které budou realizovány odhadem kolem roku 2015 (v závislosti na postupu přípravy) a budou tak pravděpodobně posledním dálničním úsekem v dnes plánované síti. Až do konce roku 2005 bylo v konceptech územních plánů zvažováno více variant, schválena byla nakonec v závěru roku 2006 tzv. stabilizovaná varianta. Na jaře roku 2007 se na základě schválených územních plánů rozeběhla příprava, která začala procesem EIA – posouzení vlivu na životní prostředí. Díky požadavku Ministerstva životního prostředí a díky usnesení Vlády ČR č. 1064 ze dne 19. 9. 2007 se musí opět prověřit alternativní trasa D3 ve Středočeském kraji. V únoru 2008 tedy byla vypracována alternativní varianta nazvaná "Promika 2008", která však nevyhovovala představám Ministerstva životního prostředí, tudíž se znovu (říjen 2008) přepracovává. Výše zmíněným vládním usnesením byl pozastaven proces EIA a tím pádem také příprava dříve schválené tzv. stabilizované varianty. Ta probíhá nadále podle následujícího harmonogramu: cca prosinec 2009 – zpracování dokumentace k procesu EIA; červen 2010 – stanovisko Ministerstva životního prostředí; rok 2014 – nejbližší možné zahájení výstavby.

Příprava D3 v Jihočeském kraji

V současnosti se uvažuje o tom, že celý úsek D3 mezi Veselím nad Lužnicí a hranicí s Rakouskem bude financován metodou PPP (Public Private Partnership) – společné financování státu a soukromého sektoru. Pokud vše proběhne hladce, mohla by výstavba prvních úseků začít v roce 2010.

Novinky z D3 – archiv informací ze stránky Novinky

Jednotlivé stavby

Dálnice délky 172 km bude mít své provozní staničení definitivní až po dokončení procesu přípravy, zejména pak ve Středočeském kraji. Uvedené staničení je pracovní a u jednotlivých staveb na sebe ne vždy navazuje, protože pochází z různé doby.

 
0301

Praha – Jílové u Prahy: km 0,0 – 9,3 (9,3 km)

Tento úsek je součástí tzv. stabilizované varianty, začíná napojením na Pražský okruh a zahrnuje 2 výjezdy, 2 velké mosty a 3 tunely o celkové délce 1 950 m.

Stav přípravy staveb D3 ve Středočeském kraji – viz níže.

0302

Jílové u Prahy – Hostěradice: km 9,3 – 14,0 (4,7 km)

Tento úsek je součástí tzv. stabilizované varianty, zahrnuje 1 výjezd, 1 velký most (přes Sázavu) a 3 tunely o celkové délce 700 m.

Stav přípravy staveb D3 ve Středočeském kraji – viz níže.

0303

Hostěradice – Neštětice: km 14,0 – 25,5 (11,5 km)

Tento úsek je součástí tzv. stabilizované varianty, zahrnuje 3 výjezdy, 3 velké mosty, 3 tunely o celkové délce 1 050 m a Středisko správy a údržby dálnic (SSÚD) Netvořice.

Stav přípravy staveb D3 ve Středočeském kraji – viz níže.

0304

Neštětice – Voračice: km 25,5 – 42,0 (16,5 km)

Tento úsek je součástí tzv. stabilizované varianty, zahrnuje 3 výjezdy, 4 velké mosty.

Stav přípravy staveb D3 ve Středočeském kraji – viz níže.

0305-I

Voračice – Nová Hospoda: Voračice – Nová Hospoda: km 42,0 – 58,8 (16,8 km)

Tento úsek je součástí tzv. stabilizované varianty, zahrnuje 2 výjezdy, 5 velkých mostů.

Stav přípravy staveb D3 ve Středočeském kraji – viz níže.

 

Stav přípravy D3 ve Středočeském kraji (stavby 0301 – 0305-I)

Na jaře roku 2007 se na základě schválených územních plánů rozeběhla příprava, která začala procesem EIA – posouzení vlivu na životní prostředí. Díky požadavku Ministerstva životního prostředí a díky usnesení Vlády ČR č. 1064 ze dne 19. 9. 2007 se musí opět prověřit alternativní trasa D3 ve Středočeském kraji. V únoru 2008 tedy byla vypracována alternativní varianta nazvaná "Promika 2008", která však nevyhovovala představám Ministerstva životního prostředí, tudíž se znovu (říjen 2008) přepracovává. Výše zmíněným vládním usnesením byl pozastaven proces EIA a tím pádem také příprava dříve schválené tzv. stabilizované varianty. Ta probíhá nadále podle následujícího harmonogramu:

  • cca prosinec 2009 – podání dokumentace k EIA
  • cca červen 2010 – stanovisko Ministerstva pro životní prostředí
  • cca rok 2014 – nejbližší možné zahájení výstavby
0305-II

Nová Hospoda – Mezno: km 57,79 – 59,69 (1,9 km)

Jedná se o krátký úsek D3 ve Středočeském kraji, který slouží k propojení již vybudované dálnice v Jihočeském kraji a silnice I/3. Stavba začíná provizorním napojením na silnici I/3 u Nové Hospody a končí na rozhraní krajů. Vzhledem k pozdnímu schválení územního plánu velkého územního celku Benešovska nemohla být tato stavba kompletně dokončena spolu se související stavbou 0306-I Mezno – Chotoviny, se kterou tvoří nedílný funkční celek. Její část byla proto provizorně zprovozněna 17. 12. 2007.

Tento úsek zahrnuje oboustrannou odpočívku Mitrovice s čerpací stanicí.

Výstavba kompletního 4pruhu včetně odpočívek byla zahájena v červenci 2008, zprovoznění je plánováno na listopad 2009.

0306-I

Mezno – Chotoviny: km 59,69 – 66,49 (6,8 km)

V polovině roku 2004 byla zahájena výstavba některých dílčích částí, liniová výstavba se rozeběhla na jaře 2005. Stavba byla slavnostně uvedena do provozu 17.12.2007 spolu s provizorním napojením na silnici I/3 v rámci stavby 0305-II Nová Hospoda – Mezno. Zajímavostí je skalní zářez u Sudoměřic s maximální hloubkou přes 10 m a 242 m dlouhá estakáda Rzavá přes údolí u stejnojmenné obce.

Tento úsek zahrnuje 1 výjezd a Středisko správy a údržby dálnic (SSÚD) Chotoviny, byl postaven v kategorii D 26,5/120.

0306-II

Chotoviny – Tábor: km 66,49 – 71,29 (4,8 km)

Stavba dokončena v letech 1991 a 2004 dle jednotlivých částí – viz níže. Investorská příprava této stavby skončila v roce 2002 vydáním stavebního povolení. Úsek obsahuje 2 výjezdy a 2 velké mosty (jeden z nich jako samostatná stavba 0306-II-C). Zajímavostí je opěrná zeď u rybníka Homolka, kde se vodní plocha přímo dotýká dálničního tělesa. Celkové náklady dosáhly cca 1,5 miliardy korun. V červnu 2005 byl zkompletován 8,3 km dlouhý úsek D3 tvořící obchvat Tábora, Stoklasné Lhoty a Košína. Tento úsek dočasně nebyl označen jako dálnice, k tomu částečně došlo až v prosinci 2007 při zprovoznění stavby 0306-I Mezno – Chotoviny.

Úsek byl rozdělen do 4 částí:

  • 0306-II-A Chotoviny – Stoklasná Lhota (3,26 km), únor 2002 – říjen 2004
  • 0306-II-B Stoklasná Lhota – Čekanice (1,02 km), únor 2002 – říjen 2004
  • 0306-II-C Most Čekanice (0,47 km), únor 2003 – červen 2005
  • 0306-II-D Čekanice – dokončený obchvat Tábora (0,54 km), říjen 2002 – červen 2005

stávající obchvat Tábora: km 71,29 – 74,74 (3,45 km)

Do stavby 0306-II patří i dokončený, přes 3 km dlouhý, obchvat Tábora, uvedený do provozu v roce 1991. V říjnu 2008 byla slavnostně zahájena výstavba souboru staveb Tábor – Veselí nad Lužnicí, jehož součástí je i rekonstrukce původního obchvatu Tábora na dálniční standard. Rekonstrukce zahrnuje úpravy 4pruhu v délce 3,5 km a 2pruhu v délce 1,5 km. Mimo jiné dojde k výstavbě SOS hlášek, k likvidaci obou čerpacích stanic v těsné blízkosti výjezdu Měšice a kompletní rekonstrukci vozovky. Rekonstrukce by měla být dokončena do června 2011.

Celá stavba bude v kategorii D 26,5/120.

0307

Tábor – Soběslav: km 79,13 – 95,42 (16,29 km)

Stavba je rozdělena na 3 části:

  • 0307A Tábor – Soběslav (km 79,13 – 95,42)
    Jedná se o stavbu hlavní trasy dálnice. Výstavba bude zahájena v dubnu 2009, předpokládané zprovoznění: červen 2011.
  • 0307B Most přes rybník Koberný (km 87,23 – 87,79)
    Jedná se o 575 m dlouhý most o osmi polích přes rybník Koberný a biokoridor. Výstavba byla zahájena 2. 10. 2008, předpokládané zprovoznění: červen 2011.
  • 0307C Most přes Černovický potok (km 93,74 – 94,51)
    Jedná se o 765 m dlouhý most o 25 polích přes biokoridor, Černovický potok a silnici III. třídy Výstavba bude zahájena v lednu 2009, předpokládané zprovoznění: červen 2011.

Stavba v kategorii D 27,5/120 zahrnuje kromě dvou nových výjezdů (Planá nad Lužnicí a Soběslav) i rekonstrukci výjezdu Měšice (Tábor-jih), pět mostů delších než 100 m (z toho 2 jako samostatné stavby) a dva ekodukty (přesypané mosty pro zvěř).

Tento úsek měl být původně zkušebně finančně a částečně také investorsky zajišťován metodou PPP (Public Private Partnership) – společné financování státu a soukromého sektoru. Díky zpoždění při výběru koncesionáře PPP a neúnosné dopravní situaci na silnici I/3 v této oblasti, bylo nakonec z důvodu urychlení výstavby přistoupeno k financování tohoto úseku ze státního rozpočtu.

V říjnu 2008 byla slavnostně zahájena výstavba souboru staveb Tábor – Veselí nad Lužnicí, jehož součástí jsou i tyto stavby. Celý soubor staveb by měl být zprovozněn v červnu 2011.

0308AB

Soběslav – Veselí nad Lužnicí: km 95,42 – 104,14 (8,72 km)

Stavba je rozdělena na 2 části:

  • 0308A Soběslav – Veselí nad Lužnicí (km 95,42 – 104,14)
    Jedná se o stavbu hlavní trasy dálnice. Výstavba bude zahájena v dubnu 2009, předpokládané zprovoznění: červen 2011.
  • 0308B Most přes Lužnici (km 101,41 – 102,47)
    Jedná se o 1063 m dlouhý most přes železniční trať Tábor – České Budějovice (IV. železniční koridor), stávající silnici I/3 a údolní nivu řeky Lužnice. Výstavba bude zahájena v lednu 2009, předpokládané zprovoznění: červen 2011.

Stavba v kategorii D 27,5/120 zahrnuje dva výjezdy (Dráchov a Veselí nad Lužnicí-sever) a dva mosty delší než 100 m (z toho 1 jako samostatná stavba).

Tento úsek měl být původně zkušebně finančně a částečně také investorsky zajišťován metodou PPP (Public Private Partnership) – společné financování státu a soukromého sektoru. Díky zpoždění při výběru koncesionáře PPP a neúnosné dopravní situaci na silnici I/3 v této oblasti, bylo nakonec z důvodu urychlení výstavby přistoupeno k financování tohoto úseku ze státního rozpočtu.

V říjnu 2008 byla slavnostně zahájena výstavba souboru staveb Tábor – Veselí nad Lužnicí, jehož součástí jsou i tyto stavby. Celý soubor staveb by měl být zprovozněn v červnu 2011.

0308C

Veselí nad Lužnicí – Bošilec: km 104,14 – 109,36 (5,22 km)

Stavba v kategorii D 27,5/120 vznikla oddělením z předchozí stavby 0307 Soběslav – Bošilec v okamžiku kdy došlo k rozhodnutí financovat D3 v úseku Tábor – Veselí nad Lužnicí ze státního rozpočtu oproti původně předpokládanému modelu financování pomocí PPP. Zahrnuje jeden výjezd (Veselí nad Lužnicí-jih), který byl již v minulosti kompletně postaven. D3 vede cca 4 km v trase obchvatu Veselí nad Lužnicí, který byl v roce 1998 postaven jako levá polovina budoucí dálnice D3. Stavba zahrnuje i cca 3,5  km dlouhou doprovodnou komunikaci.

Pro tuto stavbu se zvažuje financování pomocí PPP (Public Private Partnership) – společné financování státu a soukromého sektoru. Začátek výstavby je podmíněn výběrem koncesionáře (partnera).

Nejbližší možné zahájení výstavby: duben 2010

0309

Bošilec – Úsilné: km 109,3 – 131,25 (21,95 km)

Stavba je rozdělena na 3 části:

  • 0309/I Bošilec – Ševětín (8,10 km)
  • 0309/II Ševětín – Borek (10,70 km)
  • 0309/III Borek – Úsilné (3,15 km)

Stavba v kategorii D 27,5/120 zahrnuje 3 výjezdy (Ševětín, Lhotice a Úsilné). Stavba 0309/II byla v letech 1987 – 1994 postavena jako pravá polovina budoucí dálnice D3, včetně kompletních výjezdů Ševětín a Lhotice. Rampy výjezdu Úsilné byly postaveny v roce 1998 jakou součást stavby silnice I/34.

Stavba 0309/I je ve stádiu prací na dokumentaci k územnímu rozhodnutí, u stavby 0309/II je již dokumentace zpracována a u stavby 0309/III již bylo o územní rozhodnutí požádáno. Předpokládané zahájení realizace je po roce 2010 s výjimkou stavby 0309/III, která má by mohla být budována od roku 2009.

Pro tuto stavbu se zvažuje financování pomocí PPP (Public Private Partnership) – společné financování státu a soukromého sektoru. Začátek výstavby je podmíněn výběrem koncesionáře (partnera).

Nejbližší možné zahájení výstavby: rok 2011

0310

Úsilné – Třebonín: km 131,25 – 151,00 (19,75 km)

Stavba je rozdělena na 3 části:

  • 0310/I Úsilné – Hodějovice (7,90 km)
  • 0310/II A Hodějovice – Krasejovka
  • 0310/II B Krasejovka – Třebonín

Stavba v kategorii D 27,5/120 zahrnuje 6 výjezdů – Hlinsko, Podhůrka, Hodějovice, Roudné, Krasejovka a Třebonín. Nově byla stavba 0310/II rozdělena na dvě části tak, aby stavby 0310/I a 0310/II A mohly tvořit samostatný funkční celek – obchvat Českých Budějovic. K rozdělení došlo v místě výjezdu Krasejovka kde D3 kříží stávající silnici I/3.

Komplikace s průchodem stavby 0310/I okrajem Českých Budějovic byly vyřešeny, probíhá vypracování nové dokumentace pro územní rozhodnutí s termínem prosinec 2008. U staveb 0310/II se plánuje podání žádosti o vydání územního rozhodnutí na říjen 2008.

Pro tuto stavbu se zvažuje financování pomocí PPP (Public Private Partnership) – společné financování státu a soukromého sektoru. Začátek výstavby je podmíněn výběrem koncesionáře (partnera).

Nejbližší možné zahájení výstavby: rok 2011 resp. 2012 (stavba 0310/I)

0311

Třebonín – Kaplice nádraží: km 151,00 – 159,55 (8,55 km)

Stavba v kategorii R 25,5/120 zahrnuje 1 výjezd – Střítež (Kaplice nádraží). Tato stavba je připravována jako rychlostní silnice R3.

V prosinci 2006 byla podána žádost o územní rozhodnutí.

Pro tuto stavbu se zvažuje financování pomocí PPP (Public Private Partnership) – společné financování státu a soukromého sektoru. Začátek výstavby je podmíněn výběrem koncesionáře (partnera).

Nejbližší možné zahájení výstavby: rok 2010

0312

Kaplice – hranice s Rakouskem: km 159,55 – 175,1 (15,55 km)

Stavba je rozdělena na 2 části:

  • 0312/I Kaplice nádraží – Nažidla (5,30 km)
  • 0312/II Nažidla – hranice s Rakouskem (5,90 km)

Stavba v kategorii R 25,5/120 zahrnuje 3 výjezdy – Kaplice, Nažidla a Dolní Dvořiště. Část stavby 0312/II byla v roce 1993 postavena v polovičním profilu jako obchvat Dolního Dvořiště. Tato stavba je připravována jako rychlostní silnice R3.

Koncem roku 2007 se plánuje podání žádosti o územní rozhodnutí pro stavbu 0312/II. V listopadu 2006 byla podána žádost o ÚR pro stavbu 0312/I. Stavba je připravována jako rychlostní silnice R3. Část stavby 0312/II je již vystavěna v polovičním profilu jako obchvat Dolního Dvořiště.

Byl již stanoven společný bod přechodu mezi Českem a Rakouskem a na rakouské straně má navazovat kapacitní komunikace S10.

Pro tuto stavbu se zvažuje financování pomocí PPP (Public Private Partnership) – společné financování státu a soukromého sektoru. Začátek výstavby je podmíněn výběrem koncesionáře (partnera).

Nejbližší možné zahájení výstavby: rok 2010

 

mapa s popisem D3:

mapy.ceskedalnice.cz/schema/d3

(nezapomeňte se s této stránky vrátit)

Fotogalerie: D3

/album/fotogalerie-d3/top-bgr0-jpg/ /album/fotogalerie-d3/top-bgr1-jpg/ /album/fotogalerie-d3/top-bgr2-jpg/ /album/fotogalerie-d3/top-bgr3-jpg/

 

Praha – Tábor – České Budějovice – Rakousko

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Praha – Tábor – České Budějovice – Rakousko

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Praha – Tábor – České Budějovice – Rakousko

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Praha – Tábor – České Budějovice – Rakousko